Een wasdroger als kookapparaat?

Een wasdroger als kookapparaat!


Na tien jaar gaf gisteren onze wasdroger de geest. Hij lekte al een tijdje en nu was het verwarmingselement ter ziele gegaan. Met twee kinderen en snertweer buiten heb je een wasdroger nodig, want die platte TV’s geven niet genoeg warmte zoals de oude beeldbuis waar je kleren boven kon hangen. Eén film was genoeg om de kleren van de volgende dag te drogen. We zijn al sinds de prehistorie lid van de Consumentenbond, dus eens gebruik maken van hun adviezen. Web site openen, “even” je lidmaatschapsnummer zoeken en ja! Beste koop direct in beeld, en het is weer een Bosch! Het geeft een beetje een warm gevoel, want je gaat je toch hechten aan apparaten die alles vele jaren voor je doen. Je kunt meteen kiezen uit 14 winkels waar in 12 winkels de prijs hetzelfde is, en in twee winkels is dat apparaat honderd euro duurder? We kiezen voor Coolblue. Waarom? Ze hebben een echte winkel in de buurt en hun service klinkt goed op de web site. Binnen 1 minuut na het bestellen krijg ik een mail met “Uw apparaat wordt morgenochtend geleverd, u krijgt snel te horen tussen welke uren”. Een paar uur en verschillende mails en SMS berichten later weet ik dat hij tussen 7:58 en 8:58 wordt geleverd. Vijf minuten later word ik gebeld: “We zijn over 5 minuten bij u”. Dat noem ik bijna over-efficiency, zeker omdat ik was vergeten mijn telefoon op stil te zetten, dus om 2 uur ’s nachts BIEP (mailtje). Maar goed, ze komen aan, ons apparaat staat al klaar om meegenomen te worden en ze zetten de nieuwe neer en sluiten hem aan. Alles werkt dus we lopen even snel door een App met vragen. Bij één vraag staat: “Is er schade ontstaan bij het plaatsen of verwijderen van het apparaat”? Ik zeg meteen “Nee, prima zo”. Hij kijkt me aan en zegt: “Ook niet een beetje emotionele schade door het afscheid na die tien jaar”? Dat noem ik klasse! We lachen beiden en hij pakt zo de oude machine op alsof hij niets weegt en zet hem in de vrachtwagen.

Ik loop terug de keuken in en test het apparaat nog een paar keer. Ja, het werkt en plots komt er een idee bij me op! Dit zou je kunnen gebruiken om grotere stukken vlees in te garen! Stel je voor, vlees in grote zakken met marinade die continu rondgedraaid worden en vallen en weer omhooggaan op een constante of variabele temeratuur!. Waarschijnlijk een veel betere verdeling van de sappen en marinades. Maar… dat continu naar beneden vallen, is dat goed? Het voelt alsof je het vlees tijdens het garen continu slaat. Of zou je met een driepoot in het midden een koker kunnen hebben waar je het vlees indoet? Met drie camera-tripods en een metalen afrduipkoker met gaten dit geprobeerd en het werkt… min of meer (hoe krijg je dat ding schoon als het fout gaat?).

Ik heb Bosch gebeld om temperatuurgrafieken te krijgen en het idee te bespreken. Vier keer het centrale consumentennummer, daarna het hoofdkantoor, waar mij vriendelijk werd gezegd dat ze niet mogen doorverbinden zonder bekend te zijn met een persoon. Dus uiteindelijk na twintig(!) minuten iemand aan de lijn gekregen. Heel vriendelijk, maar informatie over temperatuur en grafieken per programma binnen de trommel? “Stuur een e-mail naar ons en u krijgt zeker antwoord”. Ze gaf erbij aan dat ze het idee uitermate creatief vond. Dat vond ik dus ook, want ik kan me een kook-apparaat voorstellen dat hetzelfde doet. Een soort sous-vide koken zonder water waarbij het vlees roteert. Ook kunnen instellen wat de rotatiesnelheid is, en de temperatuur, en de fases van linksom en rechtsom, etc. Gewoon te programmeren via je favoriete medium, onderweg of thuis. En stel je voor dat deze driepotige binnenkant verschillende lagen bevat, zodat je verschillende garing kunt bereiken van zowel vlees als vis als groenten en fruit, en je de afstand tot het midden kunt regelen. Ik zal de eerste zijn om het te testen!
De tekeningen en andere specs heb ik in een document staan, wachtende op een serieus geïnteresseerd persoon.

Emmanuel

Reacties

  1. En in zakjes kruiden toevoegen? Laat ze maar met het vlees en de groenten ronddraaien! Misschien zelfs kruiden in de filters bijvoegen? Zodat de hete lucht de geuren kan verspreiden? Dat is nu creatief denken! Zelfs als het alleen maar om lekker eten gaat.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten